Svar: 6 mdr og vil spise selv
13. maj 2020
Alder:
6 mdr.
Kære Trine
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at lille G er rigtig glad for mad, hun smager lystigt på det meste og er meget interesseret i at sidde med mad i hånden - og det er rigtig godt, at du anerkender dette.
Du har dog helt ret i, at hun stadig er så lille, at det er begrænset, hvor god hun er til at koordinere sine bevægelser, og hvis hun skal spise al sin mad selv, så er det naturligt begrænset, hvor meget der kommer i maven. Derfor er det super godt, at du giver hende mad i hånden, som hun selv kan sidde med, men at du samtidig supplerer med lidt grød og mos, så hun stadig også får lidt skemad. Og du lyder meget kreativ i forhold til hvordan du kan supplere - det er helt fint, at du varierer mellem en ske, agurk, brødstænger, fine fingre, en tube osv. Det er okay :)
Derudover vil det være rigtig godt, at du nu varierer hendes indtag mere, så hendes interesse bibeholdes, og nu hvor hun er 6 måneder gammel, så må hun få næsten alt at spise: Kartoffel, gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv. Så brug de grøntsager I andre skal have til aften og kog en mos til hende af dem, som du så kan supplere med ved siden af kogte grøntsagsbuketter osv...
Hun må også gerne få rodfrugter og de kan med fordel laves i ovnen, som både eller "stænger", som hun kan sidde med, og de kan også moses. Når de bages i ovnen, trækker det sødmen i smagen frem, og det kan mange børn godt lide.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Hun må meget gerne få det men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
Kød og fisk er også vigtigt, og her må du også meget gerne variere mellem forskellige typer, så hun får forskellige former for fjerkræ, svinekød, kalk, okse osv. Og fisk er også vigtigt f.eks. de fede typer som makrel, sild, laks og de mere magre fisketyper som torsk, rødspætte, ising, lange. giv også gerne torskerogn, rejer og muslinger - hun må ikke få tun, heller ikke tun fra dåse. Fisk kan gives som små bitte bidder eller moses ned i grøntsagsmosen...
Også grød må du meget gerne variere, og det kan være en god idé med øllebrød og havregrød nu, ligesom du stille og roligt også kan forsøge med flerkornsgrød, hvor du blander forskellige typer af gryn og mel.
Jo mere variation du kan give hende, jo bedre er det altså, og samtidig vil det være rigtig godt, at du lader hende spise selv, men også stadig forsøger at supplere så meget, som du kan få lov til det :)
Det vigtigste lige nu er, at hun er glad for mad og glad for at spise - det giver god grobund for gode spisevaner senere hen :)
Derudover bør du naturligvis også medtænke, hvor meget mælk hun drikker, og hvornår. Det er vigtigt, at hun stadig får sin mælk, men det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at skabe en rytme, hvor hun tilbydes skemad og mad i hånden, når hun vågner, sammen med vand af kop - og først giver hende mælk, før hun skal sove. På den måde skaber du bedst plads i maven til begge dele :)
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine tidligere angivne tider, ser således ud:
Tidlig morgen 04/05: Flaske og sover lidt videre, indtil hun vågner og I starter dagen stille og roligt...
Morgen 07: Frisk blød frugt i hånden og du følger efter med lidt havregrød, vand af kop.
Flaske og puttes til dagens første lur ca 8.30...
Formiddag 10: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos og vand af kop.
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 12.30-13, tidspunktet variere lidt efter, hvornår hun er stået op af sin første lur
Eftermiddag 15.30-16: Tilbydes lidt frugt i hånden og lidt frugtmos, vand af kop. og tilbydes også ofte stadig en lille flaske om eftermiddagen...
Aften 17.30-18: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk, kogte grøntsagsbuketter og lignende i hånden som nu og du følger efter med grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca. kl 19
Sen aften 23: Drømmeflaske
Som du kan se, så er planen skruet sådan sammen, at din datter får skemad og mad i hånden, når hun vågner, sammen med vand af kop - og så tilbydes hun flaske, som en fast del af sit putteritual. Altså modsat af, hvad du ofte har gjort indtil nu. Denne rytme vil ofte give bedre appetit til maden og samtidig også sikre en lidt længere søvn, når hun puttes til sine lure :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske